Nieuws uit de sector

Werkgeversorganisaties over de coronacrisis

Ook voor de diverse werkgeversorganisaties is het momenteel uiteraard alle hens aan dek wegens de coronacrisis. Op hun websites worden diverse nuttige tips gegeven om deze lastige periode door te komen.

Verso, de organisatie die ondernemers en werkgevers uit de sociale ondernemingen vertegenwoordigt (waaronder uit de sectoren gezondheid en welzijn), besteedt onder meer aandacht aan het nieuwe werken. Dat is werken met de nieuwe technologische middelen. Welke systemen bestaan er om gratis te videoconferencen? Hoe kan je online je kennis op punt houden ? Welke webinars biedt de VDAB aan ? Wat zijn de arbeidsrechtelijke aspecten van de crisis ? Hoe kan je de schade voor je onderneming beperken ? Op de website van Verso vind je er alles over.

De confederatie van Brusselse socialprofitondernemingen BRUXEO ondersteunt de economische en sociale ondernemingen die de Brusselse regering nam op 20 maart jongstleden. De organisatie vraagt echter ook specifieke maatregelen voor de socialprofit sector, want de COVID-19 crisis treft volgens BRUXEO de socialprofit sector harder dan andere sectoren. Zo wijst BRUXEO op een toename van activiteiten en uitgaven, maar een verlies aan inkomsten. De maatregelen van de Waalse regering worden daarbij als voorbeeld gesteld. De confederatie pleit ook voor samenwerking met de andere gefedereerde entiteiten. De socialprofit sector vertegenwoordigt 16% van de totale tewerkstelling in Brussel, dat betekent een 100.000-tal werknemers werkzaam in 5.500 ondernemingen. Een link naar de BRUXEO-info vindt u hier.

De socioculturele werkgeversfederatie Sociare besteedt in deze Coronatijden aandacht aan het verschil tussen essentiële en niet-essentiële beroepen. Het nieuwe ministerieel besluit van 23 maart (dat het ministerieel besluit van 18 maart vervangt) bevat een aantal essentiële diensten die niet in het vorige besluit waren opgenomen. Telewerk is verplicht bij alle niet-essentiële bedrijven. Is telewerk niet mogelijk, dan moeten de principes van social distancing worden toegepast. Is ook dat niet mogelijk, dan moet je de deuren sluiten. Sociare besteedt op haar website ook aandacht aan andere maatregelen die een werkgever kan gebruiken om zijn werknemers te beschermen, en verwijst naar een informatieve link van de RVA rond het inroepen van de tijdelijke werkloosheid. Via deze link vindt u hier alles over.

VOKA geeft gedetailleerde tips over het ergonomische aspect van thuiswerken. Deze federatie van kamers van koophandel beveelt werknemers ook aan om normale werkroutines aan te houden, ’s morgens een dagplanning op te maken, rekening te houden met de aanwezigheid van kinderen en huisdieren, en niet in pyama te werken. Je wilt virtueel vergaderen met je collega’s ? Er is niet alleen Skype maar ook Microsoft Teams, Google Hangouts en Zoom. VOKA beveelt wel aan minder dan 30 minuten te besteden aan een virtuele vergadering. Wie hier op de website van VOKA gaat vindt ook een uitgebreide FAQ-lijst (met Frequently Asked Questions).

BECI (kamer van koophandel BHG) geeft uitleg over 10 manieren om bedrijven te ondersteunen in de huidige crisisperiode. Hoe uw import/export-activiteiten beschermen? Wat doet Europa? Wat zijn de reacties van de Brussels Hotel Association en de federatie voor handel en diensten (distributie) Comeos? U kan het hier in detail bekijken.

Zoals alle federaties publiceert ook UNIZO regelmatig updates met betrekking tot de economische en sociale maatregelen rond Corona. Ondernemers worden onder meer geïnformeerd over handelshuurcontracten. Er wordt een overzicht gegeven van welke winkels mogen open blijven en welke niet en je kan je gratis abonneren op een Corona-nieuwsbrief. In een handig overzicht vind je informatie over diverse aspecten waaronder de vennootschapsbelasting in tijden van corona, belastinguitstel voor leningen, tips aan steden en gemeenten. Ook UNIZO publiceert diverse FAQ-lijsten. Voor wie verder wil gaan, klik hier.