Opinie en advies

Programmatie duaal leren schooljaar 2024-2025

VLOR

Op 8 februari heeft de Vlaamse Onderwijsraad (VLOR), op vraag van Ben Weyts, viceminister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand (N-VA), twee adviezen over de programmatie van duaal leren uitgebracht, één voor het gewoon secundair onderwijs en één voor de opleidingsvorm 3 buitengewoon onderwijs, voor het schooljaar 2024-2025.

Het eerste advies gaat over het organiseren van duaal leren in het voltijds secundair onderwijs voor het schooljaar 2024-2025, met belangrijke punten van de nieuwe regels, vereisten voor aanvragen en de aanpak van advisering.

De raad formuleert aanbevelingen voor verschillende groepen aanvragen, zoals heraanvragen en aanvragen die voorlopen op overeenstemming. Het advies legt de nadruk op duidelijke regels en het verminderen van administratief werk voor scholen, met een eenvoudig proces voor aanvragen en het minimaliseren van de werklast.

Cruciaal is de aanbeveling voor de herziening van de afstemmingsprocedure binnen regionale overlegplatforms en het tijdig informeren van scholen over wijzigingen in de programmatieregels voor vrije programmaties. Dit benadrukt de noodzaak van transparantie en communicatie tussen onderwijsinstanties en beleidsmakers om een soepele implementatie van het duaal leren te waarborgen.

Hiermee wil de VLOR bijdragen aan het vormgeven van het onderwijslandschap en duaal leren als volwaardige onderwijsvorm stimuleren.

Het tweede advies gaat over de programmatie van duale opleidingen in opleidingsvorm 3 van het buitengewoon secundair onderwijs voor het schooljaar 2024-2025.

Verschillende aanvragen zijn ingediend bij de VLOR met betrekking tot de oprichting en programmatie van duale opleidingen in het buitengewoon secundair onderwijs. Deze aanvragen variëren van het opstarten van nieuwe scholen tot het aanbieden van bestaande opleidingen in duale vorm. Het advies behandelt zes dossiers, waarbij zowel de criteria uit de regelgeving als extra criteria worden gehanteerd.

Het document schetst de aanpak van de advisering. Hierbij wordt onder andere gekeken naar macrodoelmatigheid, behoeften in de onderwijszone, keuzevrijheid van ouders en leerlingen, samenwerking met lokale arbeidsmarktactoren en bedrijfswereld, en afstemming binnen overlegfora.

Het advies is positief voor aanbieders met ervaring met de niet-duale variant van de opleiding waarvoor ze de duale variant aanvragen. Het is cruciaal om voldoende leerkansen te bieden aan jongeren in het buitengewoon secundair onderwijs. Een flexibele overgang tussen duale en niet-duale opleidingen is noodzakelijk, afhankelijk van de individuele handelingsplannen van de leerlingen.

Daarnaast worden wijzigingen in de regelgeving besproken, met name met betrekking tot rationalisatie en programmatie van het buitengewoon secundair onderwijs vanaf het schooljaar 2023-2024.

Deze twee adviezen van de Vlaamse Onderwijsraad bieden belangrijke richtlijnen voor de verdere ontwikkeling en implementatie van duale opleidingen in het voltijds en het buitengewoon secundair onderwijs, en onderstrepen het belang van een inclusief onderwijssysteem dat inspeelt op de behoeften van alle leerlingen.

U vindt meer informatie over beide adviezen op de website van de VLOR (gewoon secundair onderwijs en opleidingsvorm 3 buitengewoon secundair onderwijs).