Publicaties en analyse

Jaarverslag 2021 CyCLO

Het jaarverslag 2021 van CyCLO staat online. Het verslag licht toe hoe de organisatie sleutelt aan concrete antwoorden op de stedelijke uitdagingen van mobiliteit, werk en milieu.

Vanaf het begin in 2003 zette CyCLO vzw een kleinschalig project op rond professionele ervaring en tewerkstelling, en ontwikkelde dit tot wat het vandaag is. In 2021 zette een ploeg van 89 personen opnieuw alles in het werk om zo veel mogelijk fietsen zo lang mogelijk op de Brusselse straten te houden, en opende haar zesde fietsatelier in Brussel. Het CyCLO-team bestaat uit 71 mecaniciens, 13 medewerkers die instaan voor ondersteuning en coördinatie, en 5 verantwoordelijken voor de projecten CycloLokal, mybike.brussels en Solidaire Velo. Dit jaar hebben de zes fietsateliers in totaal meer dan 14.852 fietsen hersteld. Daarnaast staan dezelfde ploegen ook in voor het onderhoud van CyCLO’s huurfietsen en de Brusselse Blue Bike vloot.

In Het Atelier Participatif kan je aan fietsen werken, helemaal zelfstandig of onder begeleiding van een mecanicien, of les volgen. Als onderneming of vereniging kan je er ook een workshop aanvragen voor je team of doelgroep. Met haar socioprofessioneel inschakelingstraject DyNAMO biedt CyCLO Brusselaars met een werkloosheidsuitkering, of mensen die zijn aangesloten bij het OCMW, toegang tot de arbeidsmarkt. Ze doet dit door ze op te leiden tot fietsmecaniciens. CycloLokal is een infopunt en ondersteunt buurtateliers bij hun start met begeleiding op maat, opdat deze uiteindelijk op zelfstandige basis verder kunnen. Het ReBike-project werd eind 2020 in het leven geroepen: in 2021 ontplooide het alle activiteiten die fietsen een tweede leven geven of ze zo nodig recycleren: het stockeren van gevonden fietsen, het opknappen, haar bijdrage aan het project Solidaire Velo, de verkoop van tweedehandsfietsen en het organiseren van fietsmarkten. ReBike refurbishte in 2021 in totaal 498 fietsen.

782 achtergelaten fietsen werden naar het depot gebracht. Daarvoor werkte CyCLO samen met gemeenten, politie en gemeenschapswachten. 183 fietsen werden opgeknapt voor scholen, verenigingen, enz.; 528 fietsen werden gedemonteerd en gerecycleerd; 21 fietsen werden aan hun rechtmatige eigenaar terugbezorgd; 23 niet-gerepareerde fietsen werden aan verenigingen geschonken en 225 niet-herstelde fietsen werden gestockeerd.

Lees het volledig jaarverslag.