Publicaties en analyse

Jaarrapport Actieplan Levenslang Leren 2023

VVW

Het Partnerschap Levenslang Leren werd in 2020 opgericht in het kader van het Vlaamse regeerakkoord. Dit leidde tot een sterke beweging om van Vlaanderen een lerende samenleving te maken. Het model is uitgegroeid tot een inspirerende referentie in levenslang leren. Sindsdien is er heel wat vooruitgang geboekt en de huidige status van het Actieplan Levenslang Leren wordt samengevat in het rapport 2023.

Leren is een thema dat iedereen aangaat en is inherent in hoe elke burger, elke organisatie en onze maatschappij zich ontwikkelen. Het Partnerschap heeft een brede kijk en een integrale aanpak gehanteerd en in het Actieplan levenslang leren werden 47 acties vooropgesteld. Daarvan zijn er een tiental al gerealiseerd:

  1. De toekomstverkenningen rond leren, leven en werken
  2. Het dashboard levenslang leren
  3. De onderzoeksagenda levenslang leren
  4. De portaalwebsite
  5. Het overzicht van opleidingsincentives
  6. De competentiechecks van werknemers
  7. Een gepersonaliseerd loopbaanplatform en competentieoverzicht
  8. Een geïntegreerd EVC-beleid
  9. Een loopbaanplatform via VDAB
  10. Het uitbouwen van een opleidingscompas.

De andere ambities zijn in uitvoering.

Wat betreft de deelname aan levenslang leren in Vlaanderen, wordt in het Actieplan gesteld dat volgens de meest recente cijfers de participatie aan formele opleiding laag scoort in Vlaanderen in vergelijking tot het Europese gemiddelde. Anderzijds wordt duidelijk dat, volgens de Adult Education Survey, 42,2% van de bevraagden deelnamen aan niet-formele opleiding in 2022, en 43,7% vermeldde aan informele leeractiviteiten te hebben deelgenomen (waarbij leren door het raadplegen van online materiaal het meest vermeld wordt). Deze trends in manieren van leren zijn belangrijk om rekening mee te houden als volwaardige vormen van leren en als mogelijke hefboom om leren breder ingang te doen vinden, en als toeleiding naar andere leervormen.

De drempels om tot leren te komen blijken hardnekkig, met onder andere een onderwijs-, geboorte-, gender- en leeftijdskloof waarin nog weinig evolutie is waar te nemen. De vier belangrijkste drempels op individueel vlak zijn: geen behoefte aan leren aanvoelen, leren past niet in het persoonlijk schema, de kosten zijn te hoog of de familiale situatie laat het niet toe.

Op organisatievlak situeren de drempels tot deelname aan leren zich in het feit dat volgens werkgevers het huidige opleidingsaanbod niet goed zou aansluiten op de vraag. Er zou een te laag aanbod aan 21ste-eeuwse vaardigheden zijn, te weinig toegang tot e-learning voor sommige werknemers en een beperkte mogelijkheid om opleidingen modulair te volgen. Ook worden opleidingen vaak ter beschikking gesteld op een moeilijk tijdstip of via een moeilijk te bereiken locatie, of de taal van de opleiding is een barrière.

Ontdek het volledige rapport Actieplan Levenslang Leren 2023 op de website van de Vlaamse Overheid.