Publicaties en analyse

Via welke kanalen een job zoeken in 2019?

Op dinsdag 15 september publiceerde Randstad de resultaten van hun studie naar de verschillende kanalen waarmee mensen hun job anno 2019 zoeken en vinden. Uit deze studie komt duidelijk naar voren dat de openbare bemiddelingsdiensten (VDAB, Actiris, FOREM) nog steeds het kanaal bij uitstek zijn voor werkzoekenden.

Op basis van een rondvraag bij 14.000 respondenten bleek dat maar liefst 54% van hen gebruik maakt van de openbare arbeidsbemiddelaar. Vrouwen doen dit meer dan mannen (59% versus 48%) en dit aandeel loopt ook op met de leeftijd (46% bij 18­24 en 64% 55+). Verontrustend is de vaststelling van Randstad dat laaggeschoolden minder gebruik maken van de openbare bemiddelingsdiensten als zoekkanaal. Van de laaggeschoolden maakt maar 42% van hen gebruik van de openbare bemiddelingsdienst, terwijl dat bij middengeschoolden en hooggeschoolden respectievelijk 60% en 50% van de respondenten zijn.

Verder komt er uit de studie duidelijk naar voren dat de digitale kanalen, en dan zeker Google, aan een stevige opmars bezig zijn. Maar liefst 17 % van mensen zoekt via Google. Sociale media, zoals LinkedIn (9%), Facebook (13%) en Twitter (7%), volgen Google op de voet. Ook via persoonlijke contacten vonden 26% van de ondervraagden een job op de arbeidsmarkt.

De digitalisering zorgt wel voor een teloorgang van de impact van gedrukte advertenties en jobbeurzen. Bij de 55-plussers maakt nog 38% gebruik van deze kanalen, terwijl dat bij -25-jarigen nog maar 18% is.

De volledige studie kunt u op de website van Randstad terugvinden.