Beleidsnieuws

Vroegtijdige schoolverlaters en Actiris

In de Commissie voor de Economische Zaken en de Tewerkstelling van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van 22 maart 2018 stelde Paul Delva (CD&V) enkele vragen over de gegevens van vroegtijdige schoolverlaters en Actiris. 

Delva verwijst naar een rapport van de Vlaamse Gemeenschap over vroegtijdig schoolverlaten. Ongeveer 10% van de jongeren verlaat het secundair onderwijs zonder diploma. Maar in het Brussels gewest liggen de cijfers dubbel zo hoog. 

Vroegtijdige schoolverlaters worden in Vlaanderen onmiddellijk doorverwezen naar de VDAB (zie ook schoolverlatersrapport VDAB, Tracé Brussel Nieuws), die hen naar een opleiding of werk begeleidt. Voor sommige jongeren vormt duaal leren en uitkomst. Delva vraagt zich af of in Brussel een gelijkaardige begeleiding bestaat door Actiris en of er samenwerkingen bestaan in het kader van Leren en Werken, een onderdeel van duaal leren. 

Brussels minister van Tewerkstelling Didier Gosuin (DéFI) benadrukte dat hij enkel bevoegd is voor het werkgelegenheidsbeleid en niet voor onderwijs. Over schoolverlaters uit het Nederlandstalig onderwijs krijgt Actiris geen informatie. In het kader van de jongerengarantie wil Actiris de jeugdwerkloosheid terugdringen door jongeren een stage, opleiding of werk aan te bieden. Er worden aanvullende en vernieuwende maatregelen genomen die specifiek op schoolverlaters zijn gericht, zoals een projectoproep voor de begeleiding van NEET's en specifieke acties in het Beroepenpunt (bijvoorbeeld een infoavond voor schoolverlaters op 7 mei 2018). Binnen het Opleidingsplan 2020 wordt bovendien sterk ingezet op alternerend leren. Het decreet Duaal Leren dat recent werd goedgekeurd door het Vlaamse Parlement (zie Tracé Brussel Nieuws) zegt weinig over de specifieke Brusselse situatie. Gosuin stelde dat bijgevolg de operationele samenwerking in het kader van Leren en Werken niet alleen een zaak is van Actiris en de VDAB, maar ook afhangt van de ontwikkelingen in de twee gemeenschappen. 

De minister gaf tenslotte aan dat in het nieuwe samenwerkingsakkoord tussen de Vlaamse en Brusselse Regeringen, waaraan momenteel wordt gewerkt, de aanpak van schoolverlaters en de ongekwalificeerde uitstroom, de uitbouw van alternerend Leren en Werken, en een vlottere overgang van het onderwijs naar de arbeidsmarkt prioritaire thema's zullen zijn. 

Het verslag van de discussie vindt u hier, vanaf p. 25.