Beleidsnieuws

Vlaamse beleidsbrief Onderwijs 2018-2019

Op 8 november stelde Hilde Crevits de beleidsbrief Onderwijs 2018-2019 voor in de Commissie Onderwijs van het Vlaams Parlement. Daaruit lichten we de ontwikkelingen rond duaal leren en de Erkenning Van Competenties (EVC) voor u toe.

Duaal leren is in de beleidsnota Onderwijs 2014-2019 naar voor geschoven als één van de prioriteiten van de huidige Vlaamse Regering. In de beleidsbrief voor 2018-2019 komt dit onderwijsstelsel dan ook meermaals aan bod. Voor duaal leren in het secundair onderwijs gaf minister Crevits aan dat er deze legislatuur nog werk gemaakt zal worden van de goedkeuring van het decreet duaal leren in het BuSO. Het ontwerpdecreet wordt binnenkort ingediend bij het Vlaams Parlement zodat er op 1 september 2019 gestart kan worden, gelijktijdig met de start in het regulier secundair onderwijs. Een brede communicatiecampagne in de aanloop naar deze organieke start wordt binnenkort afgetrapt, dit in samenwerking met het departement Werk en Sociale Economie.

Voor de huidige proeftuinen binnen het project ‘Schoolbank op de Werkplek’ gaf de minister mee dat de onderwijsinspectie en Syntra Vlaanderen nog een samenwerkingsovereenkomst zullen afsluiten voor het toezicht op de opleidingen duaal leren. Ook zullen er dit schooljaar nog proefdoorlichtingen doorgevoerd worden bij verschillende duale opleidingen.

Naast de verdere uitbouw van duaal leren in het secundair onderwijs wordt ook de uitrol van dit stelsel in andere onderwijsniveaus voorbereid. Voor duaal leren in het hoger onderwijs en in het volwassenenonderwijs werden reeds adviezen gevraagd aan de VLOR en de SERV, recent lanceerde ESF Vlaanderen ook een projectoproep met de bedoeling om proefprojecten op te zetten binnen deze onderwijsniveaus. Voor het volwassenenonderwijs wordt deze legislatuur nog een startnota uitgewerkt i.s.m. minister Muyters. Tegelijk wordt ook het belang van werkplekleren benadrukt, dit impliceert dan weer een sterkere samenwerking tussen onderwijsactoren en ondernemingen in de toekomst.

Ook bijzonder relevant voor de tewerkstellingssector zijn de ontwikkelingen rond EVC, waarbij de overheid een erkenning voorziet voor wat mensen aan talent, kennis en vaardigheden in huis hebben, los van een diploma. Een voorontwerp van decreet hieromtrent is in het afgelopen beleidsjaar reeds principieel goedgekeurd door de Vlaamse Regering. Het decreet laat toe dat individuen hun competenties kunnen laten beoordelen in EVC-testcentra, opgericht binnen onderwijsinstellingen of andere publieke of private organisaties. De nieuwe regelgeving bepaalt de voorwaarden om als testcentrum te mogen fungeren en vormt een breed kader dat de basis vormt voor de uitwerking van organisatie- en financieringsmodellen van de testcentra. Er werden middelen vrijgemaakt voor een tiental pilootprojecten op het vlak van EVC in het volwassenenonderwijs. De CVO’s kunnen hierdoor assessments uitwerken en kandidaten op hun beroepscompetenties testen.

Nu moet het decreet nog verder worden uitgewerkt en vooral ook geïmplementeerd. Daarbij komen aan bod: de ontwikkeling van EVC-standaarden, de erkenning van de testcentra, het opmaken van een register van erkende EVC-trajecten en een model voor EVC-bewijzen.

De beleidsbrief kunt u hier terugvinden.