Nieuws uit de sector

Projectoproep: Each one teach one

Het Koningin Mathildefonds wil een antwoord bieden op de steeds groeiende ongekwalificeerde schooluitval. Al te veel talent gaat daar immers door verloren. Het Fonds beoogt projecten waar jongeren met een uitgesproken ontwikkeld talent – in een schoolvak - als tutor ondersteuning geven aan andere jongeren die op dit vlak moeilijkheden ondervinden: peer-to-peer projecten waar het klikt en die een verbondenheid en ontmoeting tussen jongeren vormen.

De oproep richt zich naar alle niet-commerciële organisaties in België. Zowel reeds bestaande als nieuwe initiatieven kunnen worden ingediend. Partnerschappen met scholen en/of universiteiten worden warm aanbevolen. 

Volgende selectiecriteria zullen gebruikt worden voor de oproep: 

  • Doelstelling van het project: Het gaat om een concreet, resultaatsgericht en intensief project waar jongeren met een uitgesproken talent (in een schoolvak) ondersteuning geven aan andere jongeren. Een motiverend project waar bijzondere aandacht wordt besteed aan de (pedagogische) methode van overdracht van talenten, kennis en kunde. 
  • Doelgroep: Het project wordt door jongeren mee ontworpen, uitgevoerd en geëvalueerd en richt zich naar alle jongeren. Het garandeert daarom zowel in het luik ‘door jongeren’ als in het luik ‘voor jongeren’ een optimale mix en participatie van sociaal-cultureel kwetsbare en niet-kwetsbare jongeren tussen 12 en 25 jaar. Er dient bijzondere aandacht te gaan naar mogelijkheden om tutors die zelf leermoeilijkheden hebben overwonnen te betrekken bij het project.
  • Een motiverend kader: Men dient aan te tonen dat het kader waarbinnen het project opereert voldoende participatief en professioneel is en dat opleiding en coaching van de tutors voorzien is. Hierbij aangemoedigd door volwassenen die als opener van deuren, regisseur van de matchmaking en discrete ondersteuner fungeren. Voorbeeldwaarde: Het project is een bron van inspiratie voor andere jongeren en actoren.
  • Impact: Het project moet een positief en aantoonbaar impact hebben op de begunstigde jongens en meisjes en op de jongeren die tutor zijn. Het project voorziet van bij de conceptualisering een beperkte set van meetbare evaluatiecriteria die het proces, de methode en het resultaat kunnen evalueren op een participatieve manier. 

De oproep werd bekendgemaakt op 12 oktober 2015 en je kan indienen tot 23 november 2015. De selectie wordt bekend gemaakt op 15 februari 2016. Het bedrag van de projectoproep ligt tussen de €7.000 en €10.000.

Voor meer informatie en het indienen van de aanvraag, surf naar de website van de Koning Boudewijnstichting.