Beleidsnieuws

Plan voor digitale toe-eigening

Met de slogan ‘Iedereen digitaal’ heeft het Brussels Gewest een plan voor digitale toe-eigening ontwikkeld. Met dit plan neemt het Gewest concrete maatregelen om de digitale vaardigheden van de Brusselaars onder handen te nemen.

In België is 39% van de bevolking digitaal kwetsbaar. 14% heeft geen enkele digitale competentie en 25% heeft onvoldoende vaardigheden om het internet te gebruiken. 29% van de gezinnen met lage inkomens beschikt niet over een internetverbinding. In het Brussels Gewest hebben 170.000 personen geen enkele digitale competentie en 475.000 Brusselaars bezitten slechts zwakke vaardigheden. De coronacrisis heeft niet alleen de nood aan digitale technologieën in ons privé- en professionele leven blootgesteld maar ook versneld. Vanuit die context is het plan ontwikkeld.

‘De digitale kloof is het gevolg van twee elementen: enerzijds de toegang tot digitaal materiaal en anderzijds het gebrek aan digitale vaardigheden’ stelt Brussels minister van Werk, Beroepsopleiding en Digitalisering, Bernard Clerfayt (DéFI). ‘We moeten de Brusselaars helpen om zich de digitale technologieën eigen te maken door in te zetten op de toegankelijkheid van de digitale tools, opleiding van jongs af aan en begeleiding naar een digitale transformatie die voor iedereen toegankelijk is', aldus de minister.

Het plan werd toevertrouwd aan het Centrum voor Informatica voor het Brusselse Gewest (CIBG) dat ervaring heeft met gelijkaardige projecten rond inclusie (zoals wifi.brussels, het multimediaplan in de scholen en de verwezenlijking van de gemeentelijke OCR’s) en bestaat uit 4 krachtlijnen: bewust maken, bundelen, uitrusten en begeleiden.

In de eerste krachtlijn ‘Bewust maken’ begint de digitale toegankelijkheid met de bewustwording van de talrijke voordelen en kansen die verbonden zijn aan de kennis van de digitale diensten. ‘Bundelen’ wil de talrijke bestaande acties rond digitale toegankelijkheid van Brusselaars via een Coördinatie Digitale Inclusie bijeenbrengen en de inspanningen van elke actor bundelen. Om de digitale vaardigheden van de Brusselaars te versterken, moet de derde krachtlijn ‘Uitrusten’ het materiaal van de openbare computerruimtes verbeteren en de multimedia-animatoren opleiden.

De laatste krachtlijn ‘Begeleiden’ richt zich in het bijzonder tot doelgroepen die verder verwijderd zijn van de digitale technologieën, zoals werkzoekenden, jongeren, senioren, personen met een handicap, kwetsbare personen en vrouwen. 51% van de internetgebruikers met een laag inkomen bijvoorbeeld hebben zwakke digitale competenties (tegenover 20% bij hen met een hoog inkomen). Van de personen die de openbare computerruimtes gebruiken, is 39% werkzoekend en 58% een vrouw. Eén persoon op de drie met een handicap heeft geen toegang tot internet. Voor deze doelgroepen zijn specifieke acties gepland.

Het Plan voorziet jaarlijks 900.000 euro om alle Brusselaars in de digitale cultuur op te nemen en beoogt met deze krachtlijnen de mensen die verder verwijderd of uitgesloten zijn van de digitale dimensie, de voordelen te laten begrijpen die de onlinediensten aanbieden. Het is de bedoeling dat zij over een netwerk van actoren kunnen beschikken die bereid zijn hen te helpen, toegang hebben tot up-to-date materiaal en begeleid worden in functie van hun noden.

Lees het volledige ‘Plan voor digitale toegankelijkheid’.