Pers

Lessen in andere taal ondermijnen niet de kennis van het Nederlands

Uit een eerste grootschalige studie naar de effecten van CLIL-onderwijs in Vlaanderen, beter gekend als immersie-onderwijs, blijkt dat leerlingen die een aantal vakken in een andere taal dan het Nederlands volgen een betere kennis van die vreemde taal hebben dan leerlingen die niet in zo'n traject zitten. Bovendien ondermijnen schoolvakken in een andere taal de kennis van het Nederlands niet.

Voor dit onderzoek werden1.600 scholieren uit het eerste en tweede middelbaar bevraagd en intensief gevolgd, waarbij leerlingen die in een CLIL-traject zitten en hun medeleerlingen die dat niet doen met elkaar vergeleken werden. Onderzoekster Liesbeth Martens (UCLL): 'Leerlingen die zo'n traject volgen spreken en begrijpen de taal veel beter dan leerlingen die niet in zo'n traject zitten'. Daarnaast gaf men ook aan dat het krijgen van lessen in andere talen dan het Nederlands geen afbreuk doet van hun kennis van het Nederlands. De onderzoekers stellen bovendien voor om al vanaf de kleuterklas en lagere school te starten met lessen in een vreemde taal. 

Vier Nederlandstalige scholen in Brussel bieden momenteel immersie-onderwijs aan: het Meertalig Atheneum Woluwe, GO! Etterbeek, Campus Comenius in Koekelberg en het Atheneum GO for Business in Molenbeek.

U leest het volledige artikel hier