Publicaties en analyse

Duaal leren in Vlaanderen: kansen en gevaren

Het Steunpunt SONO voerde de afgelopen twee jaar, in opdracht van de Vlaamse Overheid, een kritisch onderzoek over de veralgemening van duaal leren in het arbeidsgericht secundair onderwijs (SO) in Vlaanderen.

De bevindingen werden gebundeld in het boek 'Duaal leren in Vlaanderen: kansen en gevaren'. Daarin kwamen volgende vragen aan bod: (1) Suggereren de cijfers van jeugdwerkloosheid in Vlaanderen dat de invoering van duaal leren noodzakelijk is? (2) Wat zijn de verwachte effecten van duaal leren op de arbeidsmarktintrede van de leerlingen en hun latere loopbaan? (3) Wat zijn de verwachte effecten van duaal leren op ongekwalificeerde uitstroom? En op de doorstroom naar het hoger onderwijs? (4) In welke mate is de Vlaamse context geschikt om van duaal leren een succes te maken? (5) Welke kritische kanttekeningen kunnen geplaatst worden bij het huidige Vlaamse voorstel?