Nieuws uit de sector

Drie goede redenen om een stagiair aan te werven

Waarom werven bedrijven stagiairs aan? De reden die ze het vaakst aanhalen, is niet per se de beste. Want soms moeten bedrijven het hoofd bieden aan een plotse piek in hun activiteiten en dan zijn ze weleens geneigd om stagiairs in te schakelen in plaats van uitzendkrachten. Of in plaats van vacatures uit te schrijven. Toch zijn stagiairs veel meer dan werkkrachten voor een bepaalde periode. En ze kunnen ook meer dan de meest ondankbare of saaie taken uitvoeren.

Een stage is voor jongeren – zowel hoog- als laaggeschoolde – vaak de eerste kennismaking met de bedrijfswereld. Tijdens een stage kunnen ze hun kennis uitbreiden en toetsen aan de realiteit op de werkvloer. Voor bedrijven zijn stages ideaal om nieuwe profielen aan de tand te voelen en een band met hen te creëren. En een buitenkans om knowhow en competenties door te geven aan een nieuwe generatie.

Door een jongere stage te laten lopen in je bedrijf draag je bij aan zijn opleiding. Dus waarom zou je stages niet als de eerste stap in je aanwervingsproces bekijken? In sommige sectoren blijkt het tegenwoordig moeilijk om een goede kandidaat te vinden. De oplossing: “creëer” zelf je ideale kandidaat! Een stagiair(e) die een aantal weken of maanden in je bedrijf werkervaring opdoet, leert ondertussen precies wat je van hem of haar verwacht, welke processen belangrijk zijn en welk materiaal je bedrijf gebruikt.

Niet elk bedrijf staat financieel sterk genoeg om meteen een arbeider, bediende of consultant aan te werven of mist de tijd om die persoon te begeleiden. Kleine bedrijfjes en vzw’s kunnen eerst een beroep doen op een stagiair en die een opleiding geven. Voldoet de stagiair aan de verwachtingen? Dan is het einde van de stageperiode een goed moment om een contract aan te bieden.

Heb je ruimte voor een stagiair in je bedrijf? Doe dan een beroep op Actiris voor een First Stage, die 3 tot 6 maanden kan duren.

Gelieve hier het volledige BECI-artikel te willen vinden.