Bestuursakkoord Vlaamse Gemeenschapscommissie: Goesting in Brussel, 2014-2019

De Vlaamse Gemeenschapscommissie engageert zich in deze legislatuur om domeinoverschrijdend samen te werken en maximaal in te zetten op beleidsbrede projecten. Breed werken vertaalt zich ook in de samenwerking met de Vlaamse Gemeenschap, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de COCOF, de Brusselse gemeenten, de academische wereld, organisaties en burgers. Die samenwerking is volgens de VGC essentieel om juist te reageren op de grootstedelijke ontwikkelingen.

De huidige institutionele organisatie van Brussel en dus ook van de VGC bestaat inmiddels 25 jaar. Op 25 jaar tijd is de VGC van een kleine speler uitgegroeid tot een gewaardeerde stedelijke actor. Het College geeft in haar bestuursakkoord tenslotte ook nog mee dat zij werken voor de Nederlandstalige inwoners én voor alle Brusselaars met interesse voor de Nederlandstalige diensten en activiteiten.

SAMENWERKING MET HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST, DE COCOF EN DE BRUSSELSE GEMEENTEN

Binnen deze samenwerking benadrukt het College:

  • De cruciale rol van de Minister-president van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

om de noodzakelijke ruimtelijke en logistieke voorwaarden te scheppen en samen met de Gemeenschappen en Gemeenschapscommissies het beleid af te stemmen voor het uitbouwen van een voldoende dekkend aanbod van gemeenschapsvoorzieningen.

  • De adviesrol van de VGC bij de wijkcontracten.
  • De rol van de gemeenten als bestuurlijke partner voor het voeren van een lokaal beleid.

 

EEN INNOVATIEF EN INCLUSIEF INVESTERINGSBELEID

  • Het investeringsplan dient de neerslag te zijn van de beleidskeuzes die het College maakt voor de periode 2014-2019.
  • Alle beleidsenveloppen voor investeringsprojecten in het eigen patrimonium en investeringssubsidies aan derden worden in het investeringsplan in kaart gebracht.
  • De financiering van haar investeringsplan:  middelen afkomstig uit dotaties, subsidies en eenmalige overschotten, alsook leningen.
  • De investeringsmiddelen worden ingezet voor inclusieve en dus bevoegdheidsoverschrijdende projecten, waar wenselijk gekoppeld aan de wijkcontracten.
  • Onderhandelingen met de Vlaamse Gemeenschap over een efficiënt investeringsbeleid, dat aangepast is aan de noden en mogelijkheden van een grootstad:
    • de programmatie
    • noodzakelijke aanpassingen van de regelgeving aan de schaarse en dure ruimte in de hoofdstad.
    • bestendiging van de verhoogde dotatie voor gemeenschapsinfrastructuur.

 

HANDEN UIT DE MOUWEN VOOR HET SECUNDAIR ONDERWIJS

  • Uitbreiding van de capaciteit van het secundair onderwijs en extra aandacht voor  onderwijsondersteuning: het Onderwijscentrum Brussel speelt een cruciale rol.
  • De keuze voor een technische richting moet een positieve keuze zijn.
  • De band tussen het onderwijs en het bedrijfsleven wordt aangehaald door middel van peterschappen.
  • Jongeren toeleiden naar een passende opleiding in zorgsector, kinderopvang en onderwijssector.

 

AANPAK VAN SCHOOLVERZUIM EN VROEGTIJDIG SCHOOLVERLATEN

  • Een aangepaste vzw-structuur, Time Out Brussel, die net- en sectoroverschrijdend zal werken, wordt opgericht om schoolverzuim en vroegtijdig schoolverlaten worden gestructureerd aan te pakken, het welbevinden op school en studiekeuze verbeteren en het (her)aansluiten van het onderwijs en opleiding aan de arbeidsmarkt vergroten.
  • Om elke lerende in staat te stellen om zijn/haar leerloopbaan zelf in handen te nemen, is er behoefte aan een professioneel knooppunt voor leer-advies en -begeleiding.

 

GEKRUIST BELEID ONDERWIJS, OPLEIDING EN WERK

  • Het College geeft absolute prioriteit aan meer synergie tussen Onderwijs, Opleiding en Werk en aan taalondersteuning.
  • Inzetten op de sectorale samenwerking tussen scholen en opleidingspartners: de ontwikkeling van geïntegreerde trajecten onderwijs en beroepsopleiding, de uitwisseling van expertise tussen leerkrachten en instructeurs, het gezamenlijk gebruik van infrastructuur en de contacten met werkgevers.
  • Investeren in de uitbouw van een open leercentrum waar leerlingen uit het deeltijds onderwijs en de Leertijd terecht kunnen om Nederlands te leren.
  • Knooppunt Leren: informatie- en oriëntatiepunt voor jongeren over het Nederlandstalig onderwijs- en vormingsaanbod in Brussel. Deze leerwinkel wordt in samenhang met de Werkwinkel uitgebouwd en richt zich tot alle (jonge) Brusselaars die kiezen voor een Nederlandstalig educatief traject. Het gaat zowel over secundair onderwijs, deeltijds beroepsonderwijs, leertijd en tweedekansonderwijs als over volwassenenonderwijs, hoger en universitair onderwijs, beroepsopleidingen en opleidingen tot ondernemerschap.
  • Bijdragen tot de realisatie van de toekomstige ‘Cité des Métiers’ waar jongeren terecht kunnen voor informatie over de verschillende beroepen en toekomstmogelijkheden. Dit in nauwe samenwerking met Actiris en met de COCOF.
     

GELIJKE KANSEN

Het College van de VGC wil:

  • een gelijkekansenparagraaf opnemen in die besluitvorming waar dat relevant is.
  • een gevormde ‘referentie’-ambtenaar gelijke kansen aanduiden in elke directie.
  • het principe van het ‘universal design’ ingang doen vinden bij grote investeringsdossiers van de VGC zelf en dit principe ook promoten bij de door de VGC gesubsidieerde organisaties en instellingen.

 

BLIJVEN GROEIEN IN TAAL

  • Het ondersteuningsaanbod Groeien in Taal wordt voortgezet en versterkt.
  • Specifiek voor niet-gekwalificeerde medewerkers van de buitenschoolse opvang met een beperkte kennis van het Nederlands worden taallessen op de werkvloer aangeboden.
  • Uitbouw van pedagogische ondersteuning en de optimalisatie van het vormingsaanbod.

 

WELZIJN: RATIONALISATIE EN HARMONISATIE VAN DE ONDERSTEUNING

  • Samenwerkingsovereenkomst tussen het Huis voor Gezondheid en Tracé Brussel: versterking van het partnerschap onderwijs, opleiding en arbeidsmarkt in de zorgsector. De overeenkomst definieërt eenieders taken, opdrachten en verantwoordelijkheden inzake promotie, overleg en ondersteuning.

 

INBURGERING EN INTEGRATIE

  • Via individuele inburgeringstrajecten, bij voorkeur verplicht, sluit Brussel een contract af met nieuwkomers om minstens één van de officiële talen, een grondige kennismaking met de wetten en de samenlevingsregels in Brussel en een begeleiding naar werk op te zetten.

 

VERHOGEN VAN DE CAPACITEIT VAN DE KINDEROPVANG

  • Een opleidings- en tewerkstellingsplan van begeleider in kinderopvang: om de aantrekkelijkheid te verhogen van zowel de opleiding als het beroep. Er wordt ook een masterplan opgemaakt om privé initiatief in de kinderopvangsector aan te moedigen.

 

JONG ONDERNEMERSCHAP STIMULEREN

  • Oprichting jongerenfonds: ondernemende jongeren stimuleren om hún projecten te realiseren.
  • Eén aanspreekpunt voor jongeren die ‘iets’ willen organiseren (bv. een festival, voetbaltornooi of tentoonstelling) en deskundig advies en logistieke hulp nodig hebben.

 

COMMUNICATIE

  • Muntpunt: één loket waar informatie over wonen, werken, studeren, ontspannen en hulp zoeken samenkomt en een spreiding van dat loket via plaatselijke bibliotheken, gemeenschapscentra, gemeenten, ...

 

ADMINISTRATIE

  • Vermindering van administratieve lasten: om te vermijden dat scholen, verenigingen en organisaties telkens opnieuw hun gegevens moeten invullen op formulieren wordt een proefproject e-government opgestart.

 

Lees hier het volledige bestuursakkoord van de Vlaamse Gemeenschapscommissie.

Voor het aanbevelingsrapport van de administratie van de Vlaamse Gemeenschapscommissie aan het College van de VGC en de Brusselse verkozenen in het Vlaams Parlement klik hier.