Pers

Adviezen over Duaal Leren

Naar aanleiding van de nota m.b.t. de aanloopfase binnen het decreet duaal leren en de aanloopfase van 21/03/2018 (zie Tracé Brussel Nieuws) hebben de VLOR (Vlaamse OnderwijsRaad) en de SERV (Sociaal Economische Raad van Vlaanderen) vrijblijvende adviezen uitgebracht.

De nota bracht meer duidelijkheid m.b.t. de afbakening van de doelgroepen en de opbouw van de aanloopcomponent. De nota wijst elke leerling als volgt een leerweg toe, volgens het advies van de klassenraad en/of op basis van de screening door de aanbieders van de aanloopfase:

  1. Arbeidsrijp en –bereid zonder getuigschrift 2de graad: duaal leren
  2. Arbeidsrijp en –bereid met getuigschrift 2de graad: duaal leren
  3. Niet arbeidsrijp, wel arbeidsbereid: aanloopfase
  4. Niet arbeidsrijp, niet arbeidsbereid: voltijds onderwijs en eventueel ondersteuning via o.a. de Naadloze Flexibele Trajecten (NAFT).

Zowel de VLOR als de SERV vragen een goede afbakening/monitoring van de doelgroep binnen de aanloopfase. Daarnaast brengen zij verschillende adviezen:

De VLOR:

  • vreest dat een groep jongeren die wel arbeidsrijp en – bereid zijn niet terecht zal kunnen in duaal leren, in eerste plaats wegens een gebrek aan werkplekken.
  • vreest dat er binnen NAFT (welzijn) niet voldoende plaats zal zijn voor de huidige doelgroep POT/VT/Time-Out, zeker gezien de uitbreiding naar 12- tot 15-jarigen binnen het bestaande budget.
  • wil inspraak van Onderwijs binnen NAFT verankeren.
  • betreurt dat er geen proeftuinen duaal leren in de tweede graad zullen opstarten.
  • vraagt om afstemming tussen het advies van de klassenraad, screening en toeleiding.
  • beschouwt samenwerking tussen de verschillende aanbieders en organisatoren als cruciaal.
  • pleit voor het integreren van taalondersteuning in de aanloopfase.
  • raadt aan om brugprojecten zoveel mogelijk als een proeftuin aanloopfase aan te pakken.
  • raadt aan telkens te reflecteren over de aanloopfase in andere onderwijsniveaus en –vormen.

De SERV:

  • wil binnen de aanloopfase jongeren met het profiel arbeidsbereid en quasi-arbeidsrijp (i.p.v. niet arbeidsrijp).
  • beklemtoont dat duaal leren in de tweede graad geen aanloopfase naar duaal leren in de derde graad mag zijn en dat de aanloopfase geen wachtkamer mag worden.
  • vraagt duidelijkheid over de overgang van aanloopfase naar duaal leren.
  • juicht de bundeling van expertise m.b.t. POT/VT/Time-Out in NAFT toe en wil dat de diversiteit in de huidige aanpak behouden blijft.
  • wenst niet dat er leerlingen toegewezen worden in NAFT die er niet thuis horen.
  • benadrukt het belang van een goede toeleiding en screening.
  • Meent dat een leerling zich pas kan inschrijven in de aanloopfase na advies van de klassenraad en niet spontaan.

De nota m.b.t. de aanloopfase is hier te vinden. De advies van de VLOR en de SERV kan u respectievelijk hier en hier vinden.