Publicaties en analyse

Advies VLOR op conceptnota 'samen tegen schooluitval'

De Vlaams Onderwijs Raad (VLOR) heeft haar advies klaar over de conceptnota ‘Samen tegen schooluitval’. Deze nota werd door de Vlaamse regering eind juni 2015 goedgekeurd. De nota is een omvattend plan met meer dan vijftig actiepunten met als doel het aantal vroegtijdige schoolverlaters te doen dalen, het spijbelen tegen te gaan en het leerrecht te garanderen. 

De VLOR ziet een aantal goede punten in de conceptnota. Zo is de samenwerking tussen de verschillende beleidsdomeinen Onderwijs, Welzijn en Werk lovenswaardig. Toch formuleert de raad een aantal aandachtspunten. De VLOR mist concrete acties om de NEET-problematiek aan te pakken. Hoewel de NEETs opgenomen zijn in de conceptnota blijft dit enkel bij het duiden van de problematiek. Daarom is er nood aan samenwerking met andere actoren zoals het jeugdwerk, welzijnsjeugdwerk en opbouwwerk. Ook het aandeel van het beleidsdomein Werk en de sociale partners blijft te beperkt. De VLOR ziet volgende engagementen die zij kunnen opnemen: 
 

  • Verzekeren van voldoende tewerkstellingsplaatsen zodat alle jongeren in het systeem van Duaal Leren aan bod komen en niet enkel de sterkste leerlingen;
  • De actuele toestand van de jeugdarbeidsmarkt speelt een rol in de beslissing om de schoolbanken al dan niet vroegtijdig te verlaten. Uit onderzoek van het Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen blijkt dat het verband vooral voor jongens duidelijk is. De rol die de sociale partners kunnen opnemen op het vlak van ‘groenpluk’ is er een van sensibilisering van de werkgevers. Het is belangrijk dat werkgevers het belang van de jongeren voorop stellen en hen geen tewerkstelling in het vooruitzicht stellen voordat ze hun leertraject hebben afgerond.  


De VLOR vindt het belangrijk dat de flexibele trajecten niet beperkt blijven tot de jongeren@risk maar breed open gesteld worden voor alle jongeren, ook uit het secundair onderwijs. Een uitbreiding van de doelgroep mag echter niet ten koste gaan van de huidige doelgroep. Er zijn nu al wachtlijsten voor Time-Out en de uitbreiding van de doelgroep van de flexibele trajecten zou tot nog langere wachtlijsten kunnen leiden. De VLOR vraagt dat bij een hervorming van de flexibele trajecten er in de eerste jaren extra aandacht is voor de huidige doelgroep van leren en werken. Het is belangrijk dat deze doelgroep niet tussen de mazen van het net glipt.

De raad vindt het wel positief dat de aanbieders van flexibele trajecten een preventief en curatief aanbod aan de scholen kunnen richten. De conceptnota stelt voor om de persoonlijke ontwikkelingstrajecten (POT’s) en voortrajecten in te kantelen in de flexibele trajecten. De raad pleit ervoor om enkel de POT’s in te kantelen en de voortrajecten onder het duaal leren onder te brengen. Het uitgangspunt is namelijk hetzelfde als bij de brugprojecten: het zijn jongeren die een extra duwtje nodig hebben om door te stromen naar het normaal economisch circuit.  

Ook de SERV formuleerde een advies over de conceptnota. Het advies vind je hier.

Lees hier het volledige advies van de VLOR