Publicaties en analyse

Advies transitie leren en werken

Op 25 januari 2021 reageerde de SERV (Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen) op de adviesaanvraag van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) over de mededeling ‘transitie leren en werken’ aan de Vlaamse Regering. De SERV vraagt aan de minister om betrokken te worden bij de verdere uitwerking van de transitie van leren en werken.  

De SERV maakt zich zorgen om de leerlingen die zich nu in het onderwijssysteem leren en werken bevinden en na de transitie in duaal leren terecht zullen komen. De SERV vraagt zich af of deze profielen via de aanloopfase aansluiting kunnen vinden met duaal leren, of een andere kwalificerend aanbod. Daarom geeft de SERV het advies om de inschrijvingen en trajecten in duaal leren goed te monitoren en te evalueren.

De SERV pleit ook voor een ontkoppeling van duaal leren en de aanloopfase. De aanloopfase wordt dan een op zich staand aanbod om leerlingen te laten doorstromen naar een competentieversterkend traject. 

Wat de aanloopfase betreft, is de Raad voorstander om de instapvoorwaarde ‘de leerling moet arbeidsbereid zijn’ te schrappen. De SERV pleit om van de aanloopfase een brede toegangspoort te maken voor een grote groep leerlingen. De voorwaarde hierbij is dat de aanloopfase niet ondergebracht wordt onder duaal leren.

De SERV ziet met dit idee van een bredere toegangspoort niet langer een verhaal in de term ‘aanloopfase (duaal)’, ze stelt dan nog vier trajectopties vast voor de leerling: voltijds secundair onderwijs, duaal leren, oriënteringstraject en NAFT (flexibele trajecten). Dit oriënteringstraject, dat de aanloopfase zou vervangen, is flexibel, op maat en moet leerlingen zo snel mogelijk naar een passende kwalificerende leerweg leiden. In de praktijk betekent dit dat het aanbod leren en werken wordt omgezet in duaal leren of een oriënteringstraject.

De Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen stelt dat het bijkomend aanbod OK2 (onderwijskwalificatie niveau van de 2de graad), waar de minister over sprak in de mededeling, relevant moet zijn. Dit betekent dat het aanbod voldoet aan de voorwaarden van arbeidsrijpheid en arbeidsbereidheid in samenspraak met de sectoren. Het doel van OK2 moet zijn om zoveel mogelijk jongeren te laten doorstromen naar duaal leren in de 3de graad. Om van duaal leren een sterk merk te maken, is het belangrijk om in te zetten op OK3 en OK4.

Het volledige SERV-advies inzake de transitie leren en werken vindt u hier terug.